четвер, 22 січня 2015 р.

Урок з теми "Торгівля людьми - сучасний прояв рабства"

Мета:  підвищення рівня знань щодо поняття «торгівля людьми», прав та свобод громадян за кордоном, міжнародних документів про боротьбу з торгівлею людьми.
Форма проведення:  урок-презентація
Матеріально-технічне та дидактичне забезпечення:
§     Комп’ютер, проектор; 
§     Презентація;
§     Конституція України;
§     Інформаційний бюлетень «Торгівля людьми» (додаток).
Рекомендована література та Інтернет ресурси:
1. Закон України від 12 січня 2006 року № 3316-IV “Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо вдосконалення відповідальності за торгівлю людьми та втягнення в заняття проституцією”// www.rada.gov.ua.
2. Конвенція Ради Європи про заходи щодо протидії торгівлі людьми від 16.05.2005р. // http //:www.vi-leghas.ua
3. Левченко К.Б. Торгівля людьми як проблема сучасності (соціально-правовий аналіз новітніх тенденцій) // Український соціум.  2004.  №2 (4).  с.34-39.
4. Постанова КМУ “Про затвердження типового положення про реабілітацію для осіб, що потерпіли від торгівлі людьми» від 27.06.2003р. // www.kmu.gov.ua.
5. Постанова КМУ «Про утворення комплексної програми протидії торгівлі людьми на 2002-2005рр.» від 5.06.2002р. // www.kmu.gov.ua.
Хід уроку:
Вступне слово вчителя.
(Слайд 1)
 Коли ми говоримо про рабство, то це не тільки стародавня Греція, Рим чи Єгипет. Люди в усьому світі в залежності від обставин потрапляють в умови схожі на рабство. І, на жаль, у такі ситуації потрапляють і українські громадяни. Тому сьогодні за круглим столом ми й обговоримо сучасну форму рабства «торгівлю людьми». Анкетування, індивідуальні розмови, бесіди з вами переконали мене в надзвичайно малій інформованості щодо цієї проблеми сучасності.
 Чи вперше в Україні наприкінці XX століття почали торгувати жінками? Історичні та літературні джерела воскрешають давні події, коли українських дівчат та молодих жінок брали в ясир у часи татарських або турецьких набігів. Звідси з’явився в україн- ському народному епосі і художній літературі образ «дівки-бранки». У
XV—XVII ст. українці були основним джерелом надходження рабів на татарські невільничі ринки в Криму, звідки їх розвозили по всьому Середземномор’ю. Ми зараз побачимо, як це відбувалося...
Кафа. Ринок рабів (На сцені з’являються бранці — дівчата і хлопці в українському вбранні, руки в кожного зв’язані, а також воїн-наглядач, продавець-татарин.)
Продавець (голосно кричить). Підходьте! Найкращий товар! Раби найновіші, найпростіші, нехитрі, привезені з народу королівського!
(Підходить покупець.) Покупець. Звідки раби?
Продавець. Із земель Речі Посполитої. Дивіться, шановний, які раби — найновіші, незіпсовані. (Покупець ходить довкола рабів, роздивляється, у хлопців пробує руки, дивиться на зуби.)
Продавець (нахвалює). Усі міцні, здорові, можуть багато працювати.
Покупець. І скільки хочеш?
Продавець. Десять монет за кожного.
Покупець (обурливо). Що? Десять монет? Та я не довезу їх до власного дому і половина з них передохне! Давай по шість монет.
Продавець (заспокійливо). Ну що Ви, шановний! У наш час усе важче діставати потрібних рабів. Знаєте, як ризиковано переганяти їх степом. Чого доброго, можна зустріти козаків, тоді думаєш не про рабів, а про власну голову. Раніше було менше клопоту, а тепер із цим новим Урус-шайтаном та його загонами стільки мороки, стільки мороки! Віддам за вісім монет і тільки Вам, шановний!
Покупець (вагається). Ну, я не знаю. Хіба що візьму ще кілька дівчат. (Ходить, оглядає дівчат.)
Продавець (нахвалює). Дуже гарні дуже гарні дівчата. Молоді, здорові. А ось ця — пречудова. (Наказує вийти одній, та не погоджується, тоді її виштовхує вперед воїн-наглядач.) Лише погляньте, яка краса!
Покупець (ходить довкола неї, дивиться на косу). Так, непогана. Скільки ти хочеш?
Продавець. Я прошу за неї небагато, усього двадцять монет.
Покупець. Що? Двадцять монет? Та вона худа, кістлява якась.
Продавець. Ну, що Ви! То в далекій дорозі трішечки схудла, а так, підгодуєте — і буде окрасою у Вашому домі. Беріть, не пошкодуєте, віддам за вісімнадцять монет.
Покупець. Ну, не знаю, не знаю... (дивиться на інших). Даю тобі за неї
дванадцять монет і візьму.
Продавець. Та Ви ж не чули її голосу! У неї чудовий голос, слухаючи її пісні, забуваєш про все. Пташки співають гірше.
Покупець. Нехай заспіває.
Продавець (звертається до бранки). Співай. (Вона відмовляється.)
Воїн-наглядач. Не будеш співати, помре твоя подруга. Співай.
(Дівчина співає пісню «Україночка». Усі зачаровано слухають.)
Не одні хани у полон мене брали,
Били-вбивали, на чужину гнали,
А я не скорилася, із сльози відродилася, —
Українкою ж я народилася!
Приспів:
Кажуть хлопці: я сама, наче квіточка,
Що пливуть мої слова, як та річечка,
Що душа моя співає, мов сопілочка,
А я просто українка, україночка!
Покупець. Забираю. Тримай гроші. Плачу твою ціну. І ще, як будуть
у тебе такі ж раби, дай знати. Я не поскуплюся. (Забирає кількох хлопців і дівчат.)
Продавець. Звичайно, вельмишановний. Ви в мене найкращий, найщедріший покупець. Дякую, дякую. Приходьте ще.(Покупець іде, забираючи із собою кількох куплених рабів.)
Продавець (продовжує голосно зазивати покупців). Підходьте! Найновіші раби!
Учень: Ми стоїмо на порозі дорослого життя. У кожного з нас своя стежка, свій шлях до мети. І щоб з нами не трапилася біда, яка ставить людину в залежність від обставин, ми повинні добре знати — рабство в третьому тисячолітті існує і сучасний прояв його — це торгівля людьми.
Учень: Обговорення проблеми сучасності допоможе підвищити рівень наших знань стосовно прав людини, сприятиме вихованню поваги до людської гідності та особистості, почуття патріотизму.
 Перше запитання до групи істориків.
 Що ж означає визначення «торгівля людьми»?
 (Слайд 2)
Учень: «Торгівля людьми» означає вербування, перевезення, передачу, приховування або заволодіння людьми із застосуванням насильства або під загрозою насильства, шляхом викрадення, шахрайства, примусу або зловживання владою чи уразливістю становища або шляхом підкупу у вигляді платежів, щоб отримати згоду особи, яка має контроль над іншою.
Учень: Із якою метою може здійснюватися торгівля людьми?
Учень. Мета різна. Це примусова праця, примусовий шлюб, насильницьке використання в домашньому господарстві, в промисловому або сіль­ськогосподарському секторах, народження дитини примусово або на замовлення, використання в легальному або нелегальному бізнесі, викрадання людей різного віку для трансплантації органів, дітей — для жебракування або нелегального усиновлення.
Учень: Чи будуть тотожні терміни торгівля людьми» і «рабство»?
 Будуть, адже рабство — це насильство, і в понятті «торгівля людьми» насильство над людиною здійснюється.
Учень: Наступне запитання до групи соціологів. Вони досліджували причини вживання проблеми торгівлі людьми. Які ж причини ви можете назвати?
(Слайд 3)
Учень: Наша соціологічна група, дослідивши проблему, вказує, що причини можна поділити на дві групи: внутрішні та зовнішні.
(Слайд 4)
 Внутрішні:
(Слайд 5)
 — скрутне економічне становище, практично не можливо отримати гідну роботу в Україні. Низький рівень життя, високий рівень безробіття;
(Слайд 6)
 - інформаційні: погана обізнаність українських громадян щодо можливостей працевлаштування та перебування за кордоном, а також наслідки нелегального працевлаштування за кордоном;
(Слайд 7)
 — правові: відсутність правової системи захисту потерпілих, недостатня захищеність українських громадян від торговців живим товаром;
(Слайд 8)
 — психологічні: кризовий етап, у якому знаходяться наші громадяни, призвів до зменшення самозахисту. За принципом «уже гірше не буде» люди погоджуються на різні авантюрні пропозиції, навіть не думаючи про наслідки;
(Слайд 9)
Учень: Я проаналізую зовнішні чинники. Серед цих чинників слід виділити як позитивні, так і негативні. Позитивні:
(Слайд 10)
 - відкриття кордонів та падіння «залізної завіси »;
 — спрощення можливості для українських громадян подорожувати по світу як у пошуках розваг, так і праці.
(Слайд 11)
 Негативні:
 — інтернаціоналізація тіньової економіки;
 - зростання різниці між бідними і багатими державами;
 формування міжнародних кримінальних об'єднань;
 - корумпованість працівників державних органів;
  лояльне законодавство щодо занять проституцією в багатьох країнах світу.
Учень: Давайте з'ясуємо, чи змінилася політична карта світу щодо соціального лиха? Запитання до групи географів: на які групи можна поділити держави світу?
Учень: Всі держави світу можна поділити на три групи:
(Слайд 12)
 1) країни-постачальниці живого товару;
 2) країни, через які здійснюється транзит;
 3) країни-призначення, куди вивозяться або їдуть люди.
 Раніше до країн постачання живого товару відносили Таїланд, Філіппіни, азіатські країни. Зараз це країни колишнього Союзу, і серед них Україна.
Учень: Відомо, що через скрутне економічне становище в XX столітті українці шукали кращої долі за кордоном. Сьогодні українці шукають ро­боту, змушені себе продавати як дешеву робочу силу. В які ж країни виїжджають наші громадяни на заробітки
Учень: Зі східних областей України — в сусідню Росію. А Із західної України — в Польщу, Угорщину, Словаччину, Чехію, Німеччину, Іспанію, Португалію, Італію, Англію, навіть у країни Африки
Учень: Найчастіше жертвами торгівлі людьми стають жінки і тому питання знову до географів. В які держави вивозять наших жінок?
Учень: Це ОАЕ, Кіпр, Сирія, Греція, Туреччина, Китай, Канада і навіть далека Японія.
Учень:  Ось такий невтішний аналіз карти говорить, що надзвичайно прибутковий бізнес живим товаром охопив увесь світ. Давайте змалюємо демографічний портрет людини, яка потрапила в тенета торговців людьми. Запрошую до слова демографів.
Учень: Як правило, це діти-підлітки, яких викрадають для трансплантації органів або жебракування. Жінки віком від 18 до ЗО років. Чоловіки віком від 25 до 50 років. Внутрішні органи людей різних вікових груп використовують для складних операцій, жінок використовують для експлуатації в господарстві, легальному і нелегальному секс бізнесі.
Учень: Отже, проблема сучасного рабства стосується як окремих людей, так і всієї держави. Батьків, які поїхали заробляти за кордон, дітей, бо у тих, хто поїхав, є діти, чоловіків, які їдуть за кордон і потрапляють в рабські умови. Справді, це велика проблема держави. Своїми дослідженнями поділяться з нами статисти. Наступне запитання саме до них. Які ж статистичні дані ви знаєте стосовно цієї проблеми? (Слайд 13)
Учень: Витяг із доповіді уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
Статистичні дані по нелегальній міграції та торгівлі людьми в Україні. Кількість трудових мігрантів з України коливається від 2 млн. до 7 млн. осіб. У Росії— 1 млн. українських громадян, а в сезонний пік — 3 млн. українців. Переважна більшість працює нелегально.
 Польща — 300 тис. осіб;
 Італія — 500 тис. осіб;
 Чехія — 200 тис. осіб;
 Португалія — 200 тис. осіб;
 Іспанія — 100 тис. осіб;
 Туреччина — 100 тис. осіб;
 ША —28 тис. осіб.
 Реальна цифра — 5 млн. осіб. Якщо взяти до уваги, що в Україні налічується 28 млн. громадян працездатного віку, то кожен 5-й українець працює в іншій державі. Страшно! Жахливо! Неймовірно!

Учень: Ми працювали з періодикою, з газетами. Які факти з даної проблеми нас найбільше вразили?
Учень:  «Украньянос» тут скрізь: будують вілли, багатоквартирні будинки, дороги, працюють на фабриках і заводах, в автосервісі, торгують на базарах, прибирають вулиці, квартири португальцям. Зарплата і робота найрізноманітніші, але португалець отримує вдвічі вищу платню, ніж наш співвітчизник
Учень: Може, краще не їхати за кордон, а бути вдома? Але вирішувати вам. І це чудово, що у вас з'явилася можливість подорожувати, працю­вати, навчатися за кордоном, чи вийти заміж за іноземця. Але пам'ятайте: це чужа земля! Вона вам невідома. Перш ніж зробити перший крок на чужу землю, ви повинні про неї все знати, щоб не опинитися в чиїхось лихих руках живим товаром, щоб не було страхіття у вашому житті. Пропоную вам прослухати жертв, які постраждали від рук трафікерів. Типові ситуації, у які потрапляє молодь.
(Звучить магнітофонний запис).
Учень:  «Вони утримували нас, як худобу, — я не перебільшую. Ми навіть не мали можливості помитися. Вони обмежували нас навіть у питній воді, що вже казати про їжу. Годували раз на день».
Учень:  «Я познайомилася з ним, закохалася і вийшла за нього заміж. Через деякий час я виїхала до нього за кордон. Ми пішли у кафе, яке належало його друзям. Як тільки в ньому опинилися, то одразу ж зрозуміла, що це за заклад. Мій чоловік просто залишив мене там і пішов. Він продав мене у бордель».
Учень:  «Я поїхала за кордон, щоб мати можливість хоч якось забезпечити свого сина. Я розуміла, що це хибний крок, але дуже хотілося вирватися зі злиднів. Це була відчайдушна спроба».
Учень: Я пам'ятаю своє щасливе дитинство: тато, мама, менший брат. Горе прийшло в сім'ю. Загинув батько в шахті. Мама від горя випила велику дозу снодійного, і лікарі її врятувати не змогли. Залишилися ми зі старенькою бабусею. Пенсії ЇЇ ледь вистачало. І тут сусідка приїхала з Ізраїлю і пообіцяла, що допоможе мені влаштуватися на роботу. Але.., В Тель-Авіві вона продала мене за 8 тисяч доларів. Мене били, ґвалтували, не годували, дозволяли спати лише 4 години. Цей жах продовжувався 2 роки, аж поки не вдалося втекти. І зараз я думаю, що всього цього можна було уникнути. Не треба шукати щастя в чужому краю. Як не важко, але все ж таки дома треба працювати, жити, і все зміниться на краще, якщо вірити в себе, в свої сили. Звертаюся до всіх присутніх, Повірте мені й не робіть помилки в своєму молодому житті.
Учень: Думаю, над словами дівчат «не треба шукати щастя в чужому краю» кожен із нас замислиться. В таких ситуаціях можна вчитися на власних помилках, а можна, знаючи про помилки інших, не робити власних.
Учень: І зараз я пропоную вам переглянути відеоматеріал про найтиповіші шляхи потрапляння українських громадян у тенета торговців людьми, де вказано шість найтиповіших шляхів попадання людей у рабство
Учень: Часто буває, що слова , які асоціюються з поняттям «жертва» негативні , а слова , що асоціюються зі словом «потерпіла» (людина , що пережила нелегкий досвід і спромоглася уникнути найстрашнішого) позитивні. Давайте напишемо , що ми розуміємо під цими словами .
Учень: Заздалегідь групи визначали сприятливі умови успішної реабілітації потерпілих від торгівлі людьми. Давайте подивимося на результати (сім’я , суспільство, реабілітаційний центр).
Учень: І щоб ми не стали предметом, який продають, пропоную нам звернути увагу на основні правила поведінки в різних життєвих ситуаціях.
(Віддрукований матеріал лежить перед кожним учнем на парті).
(Учитель коментує).
1. Нікому не довіряйте ваш паспорт.
2. Залиште вдома своїм рідним інформацію про своє перебування за кордоном.
 3. Не забувайте, знання іноземної мови полегшить вам перебування за кордоном.
4. Запам'ятайте: фіктивний шлюб — злочин.
5. Переконайтеся, що шлюб, зареєстрований в Україні, буде дійсний за кордоном. Порадьтеся з юристом щодо укладання шлюбного контракту.
6. Регулярно телефонуйте додому.
7. Переконайтеся, що фірма, яка пропонує вам роботу, має ліцензію на працевлаштування українських громадян за кордоном.
8. По приїзді в країну, де ви будете працювати, зареєструйтеся в посольстві України.
9. Не забудьте з'ясувати номери телефонів українських посольств, неурядових організацій, котрі надають допомогу особам, які опинилися у скрутному становищі.
Учитель: Кожна людина від народження має права на життя. Однакових людей немає.
 Давайте подивимося на це яблуко. Розрізаємо його на чотири частини. За одну хвилину ви повинні найти ті риси, які відрізняють його від іншої частинки(особливості форми,ушкодження,колір).Утворимо ціле яблуко і попробуємо віднайти свій кусочок. Висновок:усі ми різні, але всі рівні і маємо однакові права на життя. І купувати нас чи продавати не можна.
Учень: У державі існують правозахисні органи, громадські організації, відділи при держадміністраціях, освітні заклади, яким доручено проводити заходи, щодо запобігання торгівлі людьми. Проводяться семінари, конференції, тренінги, виставки літератури та плакатів, які інформують про соціальну проблему сьогодення. Наша година спілкування дала можливість звернути увагу .тише на головні аспекти цієї проблеми сьогодення.
(Учениця зачитує вірш).
Невже вам знову хочеться тікати
Із рідної, вже вільної землі
Забудь калину й мальви біля хати.
Сховавшись на далекій чужині?
В гонитві за добробутом в кишені.
За мріями Америк і Канад
Летять туди, неначе навіжені.
 А чи щасливі будуть там — навряд.
І ЩО ви. прагнете в тих далях відшукати
Чого немає в рідній стороні?
Що вам недодала Вкраїна-мати —
Напевно, не збагнути вже мені.
Здавалося б — пройти ще кілька кроків
До проблиску осяяних надій,
Та кращі знову линуть в світ широкий
їм хочу навздогін гукнути «Стій!».
Та не спиню і не зв'яжу їм крила,
їх ваблять іноземні зорепади.
Але зіркова злива ще не змила
Ні з чийого серця тіні смутку й зради.
Учень: Ми отримали певну інформацію з проблеми, над якою розмірковують не тільки журналісти, а й юристи, правозахисники. І нам вибирати: ризикувати чи ні, ставати жертвами работоргівлі чи ні.
Учень: І все ж пам'ятаймо народну приказку: «Береженого Бог береже». А на мою думку, не варто шукати примарного щастя там, де воно вас не чекає. Шукайте його у власному домі. Кому, як не вам піднімати українську економіку, будувати незалежну державу. І, знаючи закони держави, не втратити людської гідності, зберегти своє життя і здоров'я.
Учень: А тепер на базі тих знань, які ми сьогодні отримали,вам пропоную побути експертом і побажати або порадити щось людині, яка збирається за кордон. Давайте утворимо «Дерево побажань».
Що потрібно знати українським громадянам, які збираються працювати, навчатися або одружуватися за кордоном, щоб запобігти торгівлі людьми.

1. Нікому не довіряйте Ваш паспорт. Документи, що засвідчують Вашу особу, завжди повинні знаходитися тільки у Вас
2. Якщо Ви збираєтеся працювати чи навчатись, потурбуйтесь, щоб Ваш контракт був написаний зрозумілою Вам мовою, а також щоб умови, місце та час Вашої майбутньої праці були чітко обумовлені.
3. Залиште вдома або своїм друзям чи близьким детальну інформацію про своє перебування за кордоном з адресою та контактними телефонами, а також копією свого паспорта та контракту. Ми б також рекомендували залишити своє фото та адреси своїх іноземних друзів.
4. Не забудьте з'ясувати номери телефонів українських посольств та консульських представництв за кордоном. Якщо ви опинились у скрутній ситуації або Вам хтось загрожує, - звертайтесь до представників своєї країни, які допоможуть Вам.
5. У зарубіжних країнах активно працюють неурядові організації та служби, котрі надають допомогу особам, які опинились у скрутному становищі
6. Термін перебування на території іноземної держави вказаний у вашій візі. Порушення візового режиму унеможливить Ваш наступний виїзд за кордон.

7. Не забувайте, що знання хоча б елементарних слів іноземної мови значно полегшить Ваше перебування за кордоном та виручить у скрутну хвилину.

Немає коментарів:

Дописати коментар